فلنج دنده ای

فلنج دنده ای (Threaded flanges) یکی از انواع فلنج های پر کاربرد در صنایع تاسیساتی است که به نام فلنج رزوه ای نیز شناخته می شود. فلنج های موجود در بازار در انواع مختلفی همچون فلنج جوشی، فلنج گلودار، فلنج ساکت ولد، فلنج کور، فلنج دنده ای و … وجود دارند. روش های گوناگونی جهت اتصال لوله و اقلام آن به همدیگر و یا به تجهیزات وجود دارد، مانند جوشکاری و … که یکی از این موارد اتصالات فلنجی است.

فلنج ها یکی از مرسوم ترین روش اتصال لوله ها، شیرآلات و سایر تجهیزات مورد استفاده در لوله کشی به یکدیگر هستند که چون در اتصال به وسیله آن ها از پیچ و مهره استفاده می شود، امکان جداسازی قطعات مختلف لوله و تجهیزات برای تعمیرات و دیگر موارد وجود دارد.

فلنج ها انواع گوناگونی دارند که خواص خاص خود را دارند و در موقعیت ها و شرایط متفاوت به کار می روند. به همین دلیل لازم است تا با انواع مختلف فلنج آشنا شویم تا انتخابی آگاهانه و مناسب داشته باشیم. در صورت توجه به نیاز خاص و شرایط مورد نظر خریدار، میتوان فلنج درستی را انتخاب کرد که باعث می شود تا بحث های مربوط به هزینه و زمان کاهش یابد و عمر مفید خطوط لوله و اجزای آن افزایش یابد. در ادامه به طور مختصر با ویژگی های فلنج ها و به طور کامل با فلنج دنده ای آشنا می‌شویم.

اتصال با فلنج دنده ای

فلنج یک روش اتصال لوله ها، دریچه ها، پمپ ها و سایر تجهیزات است تا یک سیستم لوله کشی ایجاد شود. همچنین دسترسی آسان به تمیز کردن، بازرسی یا تعمیرات را فراهم می کند و همین امر تفاوت اصلی اتصالات به وسیله فلنج با دیگر انواع اتصالات است، اینکه با استفاده از پیچ و مهره برای اتصال، اتصالات قابل جدا شدن هستند. فلنج معمولا جوش داده شده یا با پیچ دادن (فلنج های دنده ای) بسته می شوند. انواع فلنج بیشتر در صنعت پترو و صنایع شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه پر کاربرد ترین انواع فلنج در صنعت نام برده شده اند:

فلنج دنده ای قطعه ای دیسکی شکل بوده که با استفاده از پیچ و مهره لوله را به شیرآلات و سایر تجهیزات متصل می کند و اتصال آن با لوله به صورت رزوه ای است. اگرچه فلنج های دنده ای در کلاس های فشاری مختلف و سایزهای مختلف موجود هستند و تولید می شوند اما معمولا از این فلنج ها در سایزهای کوچک استفاده می شود. این نوع فلنج ها از داخل مطابق استاندارد دنده لوله ها یعنی استاندارد NPT رزوه شده اند و فلنج بر روی لوله رزوه شده قرار می گیرد.

لازم به ذکر است که با وجود اینکه اتصال فلنج دنده ای به وسیله رزوه است اما در صورت لزوم و برای جلوگیری از نشت از بین رزوه ها می توان پس از بستن لوله به فلنج آن ها را به هم جوش داد تا آب بندی بهتری داشته باشیم.

ویژگی ‌های فلنج دنده ای

با اهمیت ترین ویژگی فلنج ها و همین طور فلنج دنده ای، نسبت به روش های دیگر مانند جوشکاری، امکان باز و بسته کردن آن ها به وسیله پیچ و مهره است. این ویژگی منحصر به فرد امکان جدا سازی راحت و تعمیرات قسمت های مختلف از خطوط لوله کشی را فراهم می کند. از بین ویژگی های متنوع فلنج دنده ای، این ویژگی که برای اتصال به قطعات نیاز به جوشکاری ندارند، باعث شده است تا فلنج دنده ای محبوبیت بالایی در صنعت تاسیسات داشته باشد و یکی از فلنج های کاربردی در صنایع متنوع باشد.

مزیت های فلنج دنده ای در زیر به صورت خلاصه آمده است:

  • فلنج های دنده ای دسترسی آسان به تمیزکاری، بازرسی و تعمیرات را فراهم می کنند.
  • مزیت اصلی فلنج های دنده ای نسبت به فلنج های جوشی اتصال آن ها به لوله بدون استفاده از جوشکاری است.

درحالیکه فلنج دنده ای این مزیت را دارد که امکان اتصال بدون جوشکاری و در نتیجه ارزان و راحت تر را به قطعات دارد اما دارای محدودیت ها و عیوبی نیز است. از مهم‌ترین محدودیت های فلنج های دنده ای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فلنج دنده ای برای اتصال به لوله با ضخامت کم مناسب نیست.
  • در شرایطی که سیال سمی و حساس است، نمی توان از فلنج دنده ای استفاده کرد.

علت مناسب نبودن فلنج دنده ای برای اتصال به لوله با ضخامت کم، مشکلات موجود در ایجاد رزوه بر روی لوله های با ضخامت کم است. همچنین، دلیل عدم امکان استفاده از فلنج های دنده ای در مکان هایی که سیال حساس و سمی وجود دارد به علت امکان وجود نشتی کم در اتصالات رزوه ای و خطر آفرین بودن بسیار زیاد اینگونه سیالات در صورت نشت کردن به محیط است.

کاربرد های فلنج دنده ای

کاربردهای فلنج دنده ای بسیار مختلف و زیاد بوده و این نوع فلنج در اکثر صنایعی که با سیالات در دما ها و فشار های بالا سر و کار دارند، مورد استفاده است. به طور خاص فلنج های دنده ای با جنس فولادی را می توان در فشار و دمای بالا مورد استفاده قرار داد زیرا استانداردی برای اندازه ی قطر داخل این فلنج ها وجود ندارد و همچنین می توان آن ها را بدون جوش دادن وصل نمود. پس کاربرد اصلی فلنج دنده ای با توجه به ویژگی های ذکر شده، در مکان هایی که دما و فشار بالا است، هست.

Material:
Carbon Steel, Stainless Steel, Alloy Steel, Nickel Alloys, Hastelly, Inconal, Duplex / Super Duplex & Other Austenitic Steel Grades. 1/2″ to 4″ – varying with Material Grades
 

Flanges carbon Steel Grom Size 1/2″ to 4″ , Class 150, 300 and PN10 / PN16 and different thickness with standard ASTM A 105 / LF2  / LF3 / F11 / F51 / F22 / F304L / F316 L / F321L 

کلمات کلیدی: 

فلنج دنده ای

فلنج فولادی رزوه ای

فلنج NPT

فلنج گالوانیزه

دنده ای